Macam mana anda layan pelanggan?

Bila sebut pasal pelanggan, tak semestinya anda perlu berniaga baru dapat layan pelanggan. Semua orang ada pelanggan masing-masing.

Tak kira samada anda makan gaji atau berniaga.

Kalau anda makan gaji, bos anda merupakan salah seorang dari pelanggan anda. Rakan kerja yang menerima dan menggunakan hasil kerja anda di pejabat juga adalah pelanggan anda.

Kalau anda berniaga, tak payah nak cakaplah. Mudah sangat nak tahu siapa pelanggan anda.

Cuba fikirkan balik bagaimana anda layan pelanggan selama ini?

Cara layan pelanggan penentu peningkatan

Cara anda layan pelanggan menentukan samada anda akan dinaikkan gaji atau naik pangkat dengan mudah. Itu kalau anda makan gaji.

Cara layan pelanggan juga menentukan samada perniagaan anda akan meningkat hasil jualannya atau tidak.

Ringkasnya, kalau anda layan pelanggan sehingga dia mengalirkan air mata terharu puas, apa saja yang anda buat akan berjaya, naik berganda-ganda.

6 perkara penting untuk layan pelanggan

Apa yang pelanggan perhatikan ketika anda melayan mereka?

Apa garis panduan yang anda perlu perhatikan, dalam memastikan cara anda layan pelanggan adalah mantap, bertaraf antarabangsa?

Paling kurang, ada 6 perkara penting yang memberikan impak terhadap cara pelanggan menilai layanan anda.

6 Perkara tersebut adalah:

  1. Masa – Apa saja yang berhubung kait dengan masa menentukan samada pelanggan anda puas hati atau tidak. Ketepatan, tempoh, masa yang sesuai dan lain-lain lagi yang berkaitan.
  2. Penampilan – Cara penampilan yang bersesuaian. Dari pakaian, rupa paras, mimik muka, manis muka, gaya, rambut, kebersihan dan lain-lain lagi yang memberikan impak kepada penampilan.
  3. Budi bahasa – Sopan santun, memahami, mesra, bahasa yang sesuai dengan status dan keadaan dan sebagainya.
  4. Kualiti dan kecekapan – Menepati jangkaan yang dijanjikan, cekap dan kelihatan cekap
  5. Mudah berurusan – Simple, ringkas, mudah, tidak leceh, praktikal, tidak membosankan dan lain-lain lagi
  6. Penyelesaian masalah – Sabar mendengar maslaah dan berusaha selesaikannya. Tidak lari dari masalah, berhadapan dengan masalah dan lain-lain lagi

Kesemua 6 perkara penting di atas adalah asas dalam menilai tahap atau cara anda layan pelanggan.

Tapi itu hanyalah asas sahaja.

Untuk pastikan pelanggan terharu, lantas apa saja yang anda lakukan, ada peningkatan yang ketara, perlu gagahkan diri untuk buat lebih daripada cukup makan.

Tak perlu kemut dan malas untuk gagahkan diri buat lebih daripada yang diharapkan.

10 sebab layan pelanggan tingkatkan jualan

Usaha anda itu amat berbaloi kerana ada 10 sebab kenapa, jika anda layan pelanggan sebaik mungkin, mampu meningkatkan hasil jualan perniagaan anda.

Berikut saya berikan 10 sebab tersebut;

  1. Harga murah atau mahal biasanya bukan penentu utama pelanggan anda hilang. Sebaiknya pelanggan paling pantas hilang disebabkan kualiti cara layan pelanggan yang memualkan. Anda sendiri tentu pernah alami, bagaimana anda bersumpah tak mahu lagi masuk kedai yang layan anda macam ‘haram zadah!’
  2. Kemungkinan menjual kepada pelanggan yang anda dah ada adalah 3 ke 10 kali ganda jauh lebih mudah berbanding kepada pelanggan baru yang anda terhegeh-hegeh baru nak cari.
  3. Untuk setiap 1 aduan pelanggan yang tak puas hati yang anda terima, ada 26 lagi yang tak puas hati tapi diamkan saja.
  4. Percaya atau tidak, 96% pelanggan yang tak puas hati tak akan luahkan. Dan yang pastinya 91% dari mereka tak akan datang lagi.
  5. Nasib perniagaan sangat genting dalam zaman media sosial sekarang. Seorang pelanggan yang marah tak puas hati mampu sebarkan ceritanya kepada ribuan orang lain!
  6. Tapi ada berita baik juga berkenaan zaman media sosial ini. Seorang pelanggan yang terharu menitikkan air mata dek kehebatan layanan anda mampu sebarkan pengalamannya kepada ribuan orang lain juga.
  7. Anda perlu tahu bahawa 55% daripada pelanggan sebenarnya tak kisah untuk bayar lebih asalkan servis yang dia dapat adalah istimewa.
  8. Sekali anda buah leceh pada pelanggan, anda perlu buat 12 servis yang memuaskan hati untuk berjaya memujuknya kembali!. Teruk tu!
  9. Jika anda berjaya kurangkan hanya 5% sahaja dari masalah atau kekurang yang ada pada produk atau servis anda, akan ada peningkatan keuntungan antara 5 ke 95%.
  10. Anda perlu belanja antara 6 ke 7 kali ganda lebih tinggi untuk dapatkan pelanggan yang baru berbanding belanja yang anda keluarkan untuk melayan dan gembirakan pelanggan yang sedia ada.

Macam mana semua 10 perkara yang saya sebutkan di atas berlaku?

Jawapannya adalah tak payah nak ambil tahu. Yang penting, semua itu adalah laporan yang saya jumpa dari kajian dan bancian yang sering dilakukan oleh banyak organisasi yang mengkaji masalah kepuasan pelanggan.

Saya yakin anda pun dah pernah dengar dan tahu apa yang saya kongsikan kat atas tu kan?

Tak salah untuk kita ingatkan semula. Terutamanya untuk diri saya sendiri, untuk perniagaan-perniagaan yang saya usahakan.

Pembaca blog hidupringkas yang sering masuk baca artikel saya kat blog ini juga adalah pelanggan saya. Walaupun saya kongsikan semua maklumat dan pengalaman secara percuma, anda tetap merupakan pelanggan saya.

Memang saya tak dapat satu senpun dari anda yang masuk dan kutip segala maklumat dan tips dari blog ini. Tapi saya dapat sedikit hasil dari iklan yang dipaparkan oleh Google adsense.

Hasil dari bayaran yang google masukkan ke dalam akaun bank saya membantu sedikit sebanyak untuk saya sara segala kos untuk kekalkan blog ini.

Anda dapat bantu saya sara semua kos tersebut dengan tidak kemut kedekut tangkai jering tekan like atau share setiap artikel yang anda rasa bagus dan berkualiti.

Untuk kawan-kawan yang sering berikan like dan share, memang saya sedar dan selalu perhatikan anda. Terima kasih khas untuk anda semua. Moga sifat murah hati anda itu digandakan ganjarannya oleh Allah dengan kebaikan yang jauh lebih bagus. Insyaallah !

Total
15
Shares

Subscribe

Subscribe now to our newsletter

3 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

CommentLuv badge