jangan simpan jurujual jenis malasDalam sebuah syarikat, kewujudan jurujual jenis pemalas tidak boleh diterima langsung.

Jika anda dah ada syarikat, tak kisah samada perseorangan, perkongsian, sendirian berhad atau apa saja jenis syarikat perniagaan yang dijalankan, paling asas, perlu ada jurujual.

Kalau syarikat dah besar, anda mungkin akan ada lebih dari seorang jurujual. Kalau syarikat masih kecil pula, paling lekeh, andalah sendiri sebagai taukeh, wajib dalam masa yang sama, bertindak sebagai seorang jurujual.

Kerja paling asas seorang jurujual adalah bawa masuk hasil jualan.

Hasil jualan pula paling teruk, perlu mencukupi untuk menyara segala kos untuk mengekalkan jurujual itu sendiri untuk terus kekal dalam syarikat.

Ertinya, kalau anda sendiri yang jadi jurujual, hasil jualan yang dijana perlu mencukupi untuk kekalkan anda terus berniaga.

Itu semua asas yang amat mudah jika anda serius nak menjalankan perniagaan. Kalau anda buat aktiviti layan hobi, berniaga sekadar nak main-main bagi meluangkan masa, itu cerita lain.

Hapuskan jurujual jenis malas dari syarikat

Orang pertama yang perlu berhenti kalau syarikat kecil dan tak ada jurujual adalah taukeh itu sendiri. Tak guna nak tanam impian untuk besarkan syarikat, kalau anda sendiri dari awal seorang jurujual jenis pemalas.

Jika anda ada banyak modal duit, dan rasa memang tak pandai atau jenis malas nak menjual, maka boleh ambil pekerja yang ada pengalaman untuk bertugas sebagai jurujual di syarikat anda. Pastikan mereka bukan jurujual jenis pemalas.

Tetapi sebelum nak buang atau hapuskan jurujual jenis pemalas, perlu dilihat terlebih dahulu bagaimana anda uruskan semua urusan menjual di dalam syarikat itu. Biasanya, jurujual jadi pemalas bukan sebab mereka jenis pemalas. Tapi sebab taukeh itu sendiri tak tahu dan tak ada cara menguruskan aktiviti jualan.

4 tanda syarikat simpan jurujual jenis pemalas

Sebelum saya kongsikan sedikit cara asas nak uruskan aktiviti menjual dalam syarikat, saya kongsikan terlebih dahulu kat bawah ini, 4 tanda bahawa syarikat anda sedang menternak ramai jurujual jenis pemalas.

Berikut adalah 4 tanda mudah yang anda boleh lihat sendiri:

#1. Hasil jualan rendah

Hasil jualan yang dijana oleh syarikat adalah rendah berbanding dengan kos untuk menyara kesemua jurujual yang ada di dalam syarikat anda.

Ini tanda paling awal dan paling ketara yang tak perlu saya ajar untuk anda memahaminya.

Sebagai taukeh, anda tentu tahu betapa terdesaknya untuk syarikat tingkatkan hasil jualan agar syarikat terus timbul dan tidak tenggelam dan lemas.

Kalau anda sendiri taukeh dan anda juga jurujual, anda perlu rasa panik dalam keadaan sebegini.

Biasanya taukeh memang panik.

Tapi langkah yang mereka buat biasanya tak betul untuk tangani keadaan ini. Mereka biasanya mula berfikir untuk tutup bisnes atau biarkan pekerja teruskannya dan taukeh pula mula nak cari kerja untuk sokong kekurangan pendapatan syarikatnya.

Itulah yang peliknya!

Kenapa nak pergi kerja tempat lain, bantu syarikat orang dan ambil duit gaji untuk dicurahkan pada syarikatnya. Kenapa tak kekal bantu syarikat sendiri dan ambil duit pelanggan untuk pastikan syarikat dapat terus kekal?

#2. Jurujual syarikat dibiarkan bebas

Kalau anda ada jurujual, dan anda andaikan mereka perlu tahu apa yang perlu dilakukan dan apa yang perlu jurujual capai dengan semula jadi, anda memang tersilap besar.

Kalau memang betulpun, jurujual tahu semua itu, mereka tetap akan buat-buat tak tahu dan tak faham. Anda pula sebagai taukeh tak ambil peduli apa yang jurujual buat, lagilah syurga jadinya syarikat anda untuk mereka.

Jurujual buat apa, macam mana mereka buat, apa pencapai mereka mingguan, bulanan dan tahunan, taukeh tak pantau secara konsisten dan tak ambil peduli. Taukeh anggap jurujual ada pengalaman dan dah akhil baligh, tentu tau urus semua itu sendiri.

#3. Prospek dipegang oleh jurujual

Jurujual kawal kesemua prospek yang sedang merwka usahakan. Samada jurujual hafal dalam kepala mereka atau jurujual catit semua maklumat dalam diari mereka.

Syarikat terutamanya taukeh tak tahu menahu siapa prospek, apa perkembangan yang sedang berlaku dan berapa ramai yang dah bertukat jadi pelanggan, semuanya di bawah kawalan dan pengetahuan jurujual sahaja.

#4. Aktiviti susulan jualan berterabur

Bagaimana jurujual melakukan tindakan susulan dalam menghubungi prospek yang mereka ada?

Adakah ianya dilakukan dengan cara sistematik dan berkesan atau ikut suka jurujual sahaja?

Kalau jurujual tidak punya cara yang tersusun, semuanya berlaku ikut mood jurujual sahaja, itu memang satu dari tanda syarikat ada masalah dalam hal ehwal jualan.

Tak ada yang lebih penting dalam mana-mana syarikat kecil dan sederhana untuk pastikan terus kekal dalam pasaran melainkan aktiviti menjual.

Sikap buat kerja berterabur macam tongkang pecah dan tidak terurus sebegitu langsung tidak menggambarkan realiti sebenar betapa pentingnya aktiviti jualan terhadap syarikat.

“Hanya ada satu Boss dalam syarikat anda, iaitu Pelanggan. Mereka mampu buang semua orang di dalam syarikat dari taukeh, sampai ke kerani secara keseluruhannya; hanya dengan berbelanja di syarikat lain”

Cara menguruskan jualan

Kata-kata yang saya petik kat atas tu adalah yang diucapkan oleh Sam Walton, pengasas Wal-Mart. Begitulah lebih kurang dia kata dan memang tepat sekali.

Itu menunjukkan betapa pengasas Wal-Mart faham betapa aktiviti jualan adalah tugasan utama semua orang dalam syarikat. Tak boleh pandang remeh kalau nak berjaya.

Masalahnya, macam mana nak uruskan keseluruhan aktiviti jualan dalam perniagaan yang anda sedang jalankan. Adakah cara ringkas, jelas dan berkesan yang boleh anda lakukan sekarang untuk betulkan semula semua kesilapan yang sedang berlaku?

Biasanya anda perlu bayar mahal untuk dapatkan ilmu bernilai ini. Perlu pergi seminar untuk dapatkannya. Bila masuk seminar pula anda akan disihir pula dengan up-sales supaya anda ikut lagi seminar yang jauh lebih mahal.

Mana ada benda free sekarang? Kalau tak nak ke seminar dan nak cari sendiri dengan beli buku, pun kena keluarkan duit poket. Duit juga.

Tapi saya bagi free kat anda semua para pembaca blog hidup ringkas ini. Walaupun saya tahu ramai yang tak akan pandang walaupun sebelah mata dengan benda free ni. Tapi saya bagi juga khasnya pada mereka yang memandang tinggi dan anggap apa yang saya kongsikan ini bernilai.

Berikut saya berikan secara ringkas, langkah-langkah yang anda boleh ambil untuk betulkan semua keadaan jualan di dalam syarikat anda.

Semak satu persatu-satu dan mula usahakan dan jayakannya.

Nota: Kalau anda mahukan bimbingan untuk laksanakan melalui bantuan dari Team HR Biz Coaching, kenalah bayar. Tapi kalau anda jenis rajin dan kedekut serta mudah faham. Rasa mampu buat sendiri, tak payah nak bayar apa-apa dengan ikut panduan berikut.

Langkah ringkas urus jualan

Ada dua perkara asas yang anda perlu lakukan.

Pertama adalah menguruskan segala aktiviti jualan dengan betul dan tersusun. Dan keduanya pula adalah membina kumpulan jurujual yang mantap.

Kita lihat kedua-dua perkara tersebut di bawah secara ringkas.

#1. Menguruskan aktiviti jualan

Anda perlu uruskan segala aktiviti jualan di syarikat anda dengan melakukan perkara berikut;

a. Pakai sistem Customers Relationship Management (CRM)

Laburkan sedikit duit untuk dapatkan sistem lengkap menguruskan prospek dan pelanggan anda. Pilih samada beli software atau langgan Online.

Kalau tak mampu, terpaksa buat secara manual. Pastikan segala rekod prospek dan pelanggan di buka dalam satu file yang tersendiri.

Setiap prospek atau pelanggan perlu ada maklumat langkap berkenaan perkara berikut:

  1. Alamat perhubungan yang sempurna
  2. Sejarah perhubungan dari awal, dan perkembangannya.
  3. Tindakan yang perlu dilakukan selanjutnya untuk follow-up peluang jualan

b. Sasarkan jumlah jualan yang perlu dicapai oleh syarikat keseluruhannya dan juga oleh setiap individu yang bertugas sebagai jurujual.

c. Kira secara terperinci segala aktiviti yang perlu dilakukan untuk mencapai sasaran jumlah jualan di atas.

  1. Untuk sasaran pelanggan baru, berapa jumlah temujanji dengan prospek yang perlu dibuat setiap minggu atau bulan untuk mencapai jumlah jualan yang disasarkan.
  2. Untuk pelanggan yang dah ada, buat sasaran jumlah perhubungan (bertemu, telefon, mesej, whatsapp dan sebagainya) yang perlu dibuat terhadap pelanggan yang dah ada. Sekurang-kurangnya sekali setiap 3 bulan.
  3. Pantau statistik aktiviti di atas. Jika ada sistem, gunakan CRM untuk keluarkan laporan kedua-dua aktiviti di atas, juga berapa jumlah jualan yang berjaya dijana

d. Laksanakan mesyuarat bulanan untuk aktiviti jualan. Semak perkara berikut;

  1. Pantau jumlah aktiviti – Adakah semua orang buat dan mencapai sasaran terhadap aktiviti yang ditetapkan
  2. Pantau pencapaian jualan – Adakah semua orang berjaya mencapai julah jualan yang disasarkan.

e. Kira jumlah minimum yang perlu dibuat oleh setiap orang jurujual untuk pastikan kos menggajikan mereka cukup.

  1. Kos ini termasuklah segala perbelanjaan perjalanan, petrol, cukai, bil telefon, ruang pejabat, dan segala kemudahan lain yang diberikan untuk aktiviti pemasaran mereka.
  2. Tambah kesemua kos yang telah dikira di atas tadi sebanyak 20%. Itu adalah kos menguruskan mereka.
  3. Letak sasaran yang tegas. Contohnya, jika 3 kali gagal berturut-turut, berhentikan pekerja yang gagal itu.
  4. Jangan lupa adakan mesyuarat khas untuk umumkan dan laksanakan sistem buat kerja yang baru di atas.

f. Beli dan gantung whiteboard di tempat yang boleh dilihat oleh semua orang untuk pamerkan hasil jualan masing-masing. Jangan lupa pamerkan jumlah minimum yang setiap orang perlu capai.

  1. Kemas kini segala hasil keputusan aktiviti sepanjang waktu samada bila berlaku jualan baru atau sehari sekali
  2. Sentiasa berikan motivasi berkenaan pencapaian jualan dan umumkan nama mereka yang berjaya dengan pencapaian yang hebat.
  3. Perkenalkan ganjaran dan hadiah kepada mereka yang terbaik.

#2. Membina jurujual yang mantap

Jurujual yang berbakat mesti ada 8 ciri-ciri seperti berikut;

Keyakinan tinggi, sanggup pertahankan pendapat mereka, cekap dan tabah, bercita-cita tinggi, suka bersaing, punya citarasa yang tinggi, matang tak mudah melenting, mengambil berat dengan pertemuan pertama.

a. Ubah cara anda merekrut jurujual bermula dari sekarang. Jangan lakukan cara biasa dengan iklan dan temuduga. Sebaliknya lakukan perkara berikut:

  1. Memburu jurujual yang memang dah ada rekod cemerlang dari syarikat lain.
  2. Kenal pasti pekerja berbakat yang ada dan serapkan masuk ke dalam kumpulan jurujual dengan berikan latihan dan bimbingan yang tersusun.

b. Latihan demi latihan. Arahkan semua jurujual merakamkan perbualan mereka dengan pelanggan dan prospek untuk keperluan latihan dan pembaikan prestasi mereka. Ulang dengar rakaman dan perbaiki cara perbualan mereka.

c. Sentiasa pastikan semua aktiviti jualan ada 4 langkah yang berikut:

  1. Menjalin keserasian dengan prospek. Pamerkan karisma yang kuat. Cari ciri-ciri kesamaan. Lenyapkan rasa risau di hati prospek.
  2. Memahami keperluan dan kehendak prospek dengan benar-benar mendengar pertuturan mereka samada yang dituturkan atau yang tidak dituturkan.
  3. Memberikan jalan penyelesaian yang terbaik
  4. Menjana jualan yang pasti. Samada prospek tandatangan LO atau konrak atau keluarkan duit buat pembaaran.

Tudia!

Punya panjang!

Saya kongsikan semua langkah-langkah yang ringkas tapi sebenarnya amat lengkap untuk anda menguruskan semua urusan dan aktiviti jualan syarikat anda sekarang. Tinggal untuk laksanakannya sahaja.

Selamat berjaya!

Total
39
Shares

Subscribe

Subscribe now to our newsletter

8 comments

  1. Tuan, boleh kongsikan bagaimana cara jurujual tuan dapatkan sale?..
    Masuk tender, door to door, telemarketing, roadshow, atau ada cara2 lain?..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

CommentLuv badge