Petua buat keputusan berhenti kerja atau tidak ?

By | 27/06/2013
chains-327863_960_720Daripada temuramah orang-orang tua melebihi 70 tahun, kajian mendapati, satu-satunya nasihat yang sama diberikan oleh kesemua orang tua itu adalah:

“Jangan buat dan kekal dalam kerja yang anda tak suka!”

Ini selari dengan tulisan dalam Harvard Business Review yang ditulis oleh Daniel Gulati, yang membuat senarai perkara paling dikesali dalam sejarah seseorang yang bekerja.

Dua perkara paling atas yang paling dikesali adalah:

  • “Sepatutnya aku tidak mengutamakan duit dalam memilih kerjaya!”
  • “Sepatutnya aku berhenti lebih awal!”

Jadi apakah yang anda perlu lakukan sekarang?

“Pilih pekerjaan di mana anda boleh menggunakan kekuatan yang anda ada semaksimum mungkin”

Contoh

Jika anda seorang yang suka bercakap tak henti-henti dan ada saja idea melintas lalu dalam kepala untuk diceritakan pada orang atau pada kawan….

Maka cuba jadi juruhebah dan lihat bagaimana anda akan rasa amat bermakna.

Rumusan ringkas ini di ambil dari sumber di sini

Author: Shubhi

Penulis merupakan seorang usahawan. Memiliki beberapa syarikat sendiri dan perkongsian dan diuruskan oleh kumpulan pengurusan yang hebat. Selesa dengan gaya hidup yang sederhana dan ringkas. Selain menulis dan membaca penulis juga aktif membimbing usahawan lain melalui program HR Biz Coaching. Jika anda ingin berbual dan ajak penulis minum kopi O, sila whatassp ke 013-3360807

15 thoughts on “Petua buat keputusan berhenti kerja atau tidak ?

  1. Ain Gelina

    Dlm dilema.nk bhnti kerja..tp tak hbis kontrak lg dgn kkm.kalau bhnti sblum tamat kontrak..kne denda rm110k.tpiii…..xnak kerja ni dahh.terseksa dan sengsaraaa.g kje..blik kje…g kje..blik kje…bosann.dpt gji…sntsa xckup sbb wat kerja xikhlas.niat n smgat lebh kearah bidang perniagaan…hurmmm….
    Plsss help me..

    Reply
  2. ratu rania

    saya dalam dilema skg,suami dh btukar..n dia minta sy resign ikut dia,,tp sy dh ada keja tetap,,msalahny sy mmpunyai penyakit misteri..xboleh berjauhan dgn suami..cmne ek?

    Reply
  3. ct

    sy mendapat kerja yang saya tidak minat…hari2 saya sengsara..tetapi tiada pilihan lain untuk berkerja….kerana masalah kewangan…..mutu kerja juga terganggu…

    Reply
  4. zizi

    dah 16 tahun dalam bidang yg saya tak minat..tapi dalam 16 tahun ni saya gunakan gaji saya untuk wujudkan kerja yg saya minat iaitu pertanian..insyaallah 2-3 tahun lg saya tak perlu lg buat kerja yg saya tak minat ni

    Reply
  5. onlajer

    rasa dekat tempat nih dah lebih dari 10 tahun, dah tahap nak cari angin lain lah

    Reply
  6. kakiblog

    saya bekerja 18 tahun dalam pelbagai bidang..setakat ini belum jumpa yang menarik kecuali jadi blogger.Itukah pekerjaan yang sesuai buat saya.?

    Reply
  7. Hafizul

    Emm susah nak dapat kerja yang kita minat ni..kalau dapat itu dah kira rezeki lahhh..

    Reply
  8. teh ramuan

    setuju sangat
    bekerjalah dalam bidang yang kita suka
    hasilnya pasti menggembirakan hati semua orang
    termasuk hati kita

    Reply
  9. suri

    sy pilih berhenti.mula2 takut juga dia terserentak! tapi dia ok saya pun mulakan berniaga homemade tudung, sarung tangan utk2 muslimah.syukur mmmg ia tak dapat pulangan setiap bulan cma kerja mkn gaji tpi sy suka akan kerja itu.

    skg sedang rancangkan sesuatu mungkin lepas rasa dlm masa terdekat ini.apa pun keputusan tu kita mesti bt utk redha suami barulah rzki ada..

    Reply
  10. fyna

    setuju. fyna pun dapat kerja yang betul2 sesuai dengan bidang dan kelulusan fyna. yang penting fyna minat. rezeki kan. alhamdulillah..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge