Macam mana nak buat supaya syarikat berjalan sendiri tanpa kehadiran anda sebagai pengasasnya?

Kalau anda dah ada bisnes sendiri yang dijalankan secara sepenuh masa sejak sekian lama, soalan di atas tu adalah satu soalan yang sangat baik!

Kalau anda masih buat bisnes secara part time. Atau ada bisnes tapi masih tak balik modalpun. Atau lebih teruk lagi, tak ada bisnespun, soalan kat atas tu, mungkin masih terlalu awal.

Kenapa perlu syarikat berjalan sendiri?

Sebab paling utama sudah tentu untuk bebaskan diri anda dari terperangkap dengan kesibukan yang tak dapat dielakkan.

Biasanya, kalau anda tak punya syarikat berjalan sendiri, kalau anda tak ada, bisnes tak akan berfungsi. Bisnes akan jadi kacau bilau.

Kalau anda lepas sebentar saja, macam-macam hal akan berlaku. telefon tak henti berdering. Percutian lansung tak mendamaikan. Akhir sekali, kena lari balik dan selamatkan keadaan.

Kalau sentiasa jadi macam tu. Macam mana agaknya anda nak berikan tumpuan terhadap aktiviti yang anda suka?

Berupaya untuk berikan tumpuan pada aktiviti yang anda suka adalah satu dari sebab kenapa anda perlukan syarikat berjalan sendiri tanpa anda perlu hadir sepanjang masa.

Paling penting, anda boleh bebaskan diri dari kesibukan tanpa henti. Masa dan tenaga yang ada boleh diberikan tumpuan untuk menggerakkan syarikat mencapai visi utama yang ada dalam kepala anda selama ini.

Masa yang ada juga boleh ditumpukan ke arah membentuk masa depan syarikat yang lebih cemerlang.

Semua itu tak akan mampu dilakukan jika anda sentiasa terperangkap dalam semua urusan harian aktiviti perniagaan syarikat anda.

Langkah mula supaya syarikat jalan sendiri

Perkara paling penting yang anda perlu buat supaya syarikat jalan sendiri adalah dengan mula belajar untuk serahkan kerja pada orang lain.

Masalah ini yang paling kerap membelenggu usahawan yang memulakan bisnesnya secara solo di mana dia memang mahir dalam urusan teknikal dan selok belok operasi perniagaan yang dijalankannya.

Keadaan akan bertambah teruk seandainya usahawan itu boleh buat kesemua urusan perniagaannya dari A sampai Z. Dia akan rasa risau nak lepaskan kerja pada orang lain dengan alasan, takut pekerja tak mampu jalankan tugas secekap dan sehebat dirinya.

Masa awal mula berniaga memang bagus jika usahawan mampu buat kesemua kerja sendiri. Ini dapat menjimatkan segala kos yang perlu ditanggung masa awal berniaga. Tak payah nak sediakan banyak duit untuk menggajikan orang lain.

Masalah akan timbul jika keadaan sebegitu dibiarkan terlalu lama sampai makan bertahun-tahun. Macam mana bisnes nak berkembang jika semua kerja dia nak buat sendiri.

Akan sampai ke satu tahap di mana keupayaannya sudah sampai ke tahap maksimum. Sebagai manusia biasa, setakat mana sangat kemampuan kita jika bergerak secara solo seorang diri. Masa yang ada hanyalah 24 jam sehari.

Akibat dari itu, bisnes akan terbantut hanya ke satu tahap yang tertentu sahaja.

Jadi mahu tak mahu, perlu lepaskan kerja pada orang lain pula. Perlu bersabar untuk sementara waktu sehingga orang yang anda berikan kepercayaan mampu melaksanakan tugas secekap anda. Atau mungkin dia akan jadi lebih cekap dari anda sendiri jika betul caranya.

Oleh itu anda wajib mulakan projek untuk serahkan tugasan pada orang lain. Ini boleh dilakukan dengan mula buat dia senarai kerja pilihan untuk diserahkan tugas. Buat dua senarai berikut;

  • Senarai tugasan yang anda tak cekap – Jangan nak nafikan bahawa sehebat manapun anda, tentu ada tugasan yang anda tak berapa cekap. Tugas yang anda hanya mampu lakukan secara sedang-sedang sahaja dan bukan dalam kategori handal.
  • Senarai kerja yang anda cekap tapi tak suka buat – kalau memang betulpun anda cekap semua kerja, sudah tentu ada juga kerja yang sebenarnya anda tak berapa suka nak buat.

Bila dah ada senarai 2 jenis kerja di atas, anda dah mula bersedia untuk fikirkan bagaimana nak lepaskan kesemua kerja itu kepada orang lain.

Mula buat sedikit demi sedikit berdasarkan kemampuan anda untuk gajikan orang lain. Juga untuk pastikan bisnes tidak terdedah kepada masalah yang kritikal jika pekerja yang ada masih tak mampu ambil peranannya dengan baik.

Kenali 6 tingkat serahan kerja

Sebelum nak rangka serahan tugas. Anda perlu pastikan projek serahkan kerja pada orang ini berjalan lancar jangan sampai timbul masalah yang tak diingini.

Untuk itu, anda perlu faham bahawa ada 6 peringkat tugasan yang boleh anda serahkan tugasan pada orang pada orang lain. Lihat 6 peringkat tugasan berikut di bawah;

  1. Kerja mudah – Contohnya suruh bayar bil. Anda hanya perlu berikan arahan, habis. Sangat mudah. Ada banyak kerja macam ni yang anda boleh senaraikan.
  2. Kerja sokongan awal atau kerja kumpul maklumat – Ini kerja yang sedikit susah berbanding kerja pertama di atas tadi. Anda perlukan beberapa tugasan mudah awal sebelum laksanakan kerja utama. Atau anda perlu pilihan atau maklumat sebelum membuat keputusan. Suruh orang selesaikan kerja sokongan awal yang mudah itu sebelum berikan semula untuk anda tamatkan. Atau arahkan orang buat carian maklumat tersebut untuk diserahkan pada anda buat keputusan. Maksudnya ada 2 peringkat sebelum ke tugasan utama.
  3. Kerja carian maklumat disertai saranan – Ini peringkat yang sedikit sukar berbanding yang ke-2 di atas. Bukan sekadar cari maklumat yang diperlukan untuk anda buat keputusan. Ia perlu ditambah lagi dengan saranan setelah membuat perbandingan berdasarkan maklumat yang telah di temui. Orang yang anda suruh buat kerja macam ni perlu ada kemampuan dan pengalaman untuk berikan saranan yang baik. Ini kerja yang ada 3 peringkat sebelum ke tugasan utama.
  4. Kerja carian, dan buat pilihan dan sentiasa laporkan perkembangannya – ini kerja yang lebih sukar berbanding kat atas tu. Anda dah berikan kuasa untuk orang semua urusan tapi dalam masa yang sama perlu buat laporan perkembangan untuk anda buat keputusan selanjutnya. Ini dah mula masuk kepada serahkan kepercayaan terhadap kecekapan orang lain. Cuma anda masih mahu ambil tahu pergerakan kerja supaya masih dalam kawaan anda.
  5. Berikan kuasa untuk buat keputusan yang ada had tertentu – Ini dah masuk ke peringkat yang lebih tinggi di mana anda dah mampu lepaskan kesemua pergerakan kerja dari awal sampai habis. Cuma anda tetapkan limit yang tertentu sahaja. Jika melebihi had yang ditetapkan, anda akan ikut tahap ke-4 di atas semula.
  6. Lepaskan kesemua terus dari carian, buat pilihan dan buat keputusan – Ini merupakan peringkat akhir. Orang yang anda berikan tugasan tu dah boleh diharapkan. Bertanggung jawab dan tak perlu dipantau lagi. Baik atau buruk hasilnya anda akan biarkan dia uruskan sampai jadi.

3 kriteria utama untuk pilih pekerja

Bab paling penting sebelum nak serahkan kerja pada orang lain adalah bab nak pilih pekerja yang sesuai.

Tak boleh main serkup sahaja dan harapkan siapa saja yang anda ambil boleh diberikan kepercayaan untuk jadi team syarikat anda.

Berikut merupakan 3 asas utama menentukan pekerja yang akan anda bawa masuk ke dalam syarikat. Anda perlu menilai 3 perkara penting di bawah;

  • Kecekapan dan kemahiran – Ini mudah untuk dikenal pasti. Tengok pengalaman lalu dan latar belakang pendidikan yang dia ada. Kalau jenis teknikal, boleh dibuat ujian praktikal. Ambil dan suruh buat kerja dalam satu tempoh cubaan untuk kenal pasti kecekapan dan kemahiran tersebut.
  • Personaliti – Ini juga sangat penting supaya anda selesa duduk satu kapal dengannya. Pastikan anda selesa dengan dia dan dia juga selesa dengan anda. Perlu orang yang sanggup berikan lebih dari yang diminta secara spontan. Perlukan orang yang terperinci dalam kerja mereka dan punya standard tinggi.
  • Keupayaan selesaikan masalah – Mampukah dia selesaikan kerja dalam keadaan tertekan dan kesuntukan masa contohnya. Kadang kala kes sebegini akan pasti berlaku dan keupayaan selesaikan masalah amat diperlukan dalam keadaan sedemikian. Perlu semak sejarah kerjanya samada jenis yang suka lari dari masalah atau jenis yang tabah hadapi dan selesaikan masalah.

Bila anda dah faham kesemua langkah kat atas tadi. Dah dapat buat pilihan pekerja yang sesuai. Maka anda memang dah bersedia untuk lepaskan banyak kerja pada orang lain.

Bermulalah satu perubahan cara kerja anda sendiri.

Pada awalnya, anda akan rasa kekok. Paling ketara adalah anda rasa macam tak ada kerja. Bila dah rasa macam itu, anda mungkin akan cenderung untuk kacau pekerja di bawah yang sedang buat kerja.

Akan berlaku juga pekerja mula minta bantuan dan campur tangan anda bila mereka lihat anda melilau ke sana kemari macam tak ada kerja. Mungkin mereka mula rasa risau tengok anda macam itu dan akan mula libatkan anda semula.

Jika dibiarkan, anda akan sibuk semula dan akhirnya semua pekerja akan berubah jadi sekadar penonton untuk saksikan anda yang buat semua kerja.

Oleh itu anda perlu buat satu lagi urusan penting di bawah.

Peruntukkan masa berharga anda

Cari waktu yang anda paling segar dan tajam untuk kerja yang berat menggunakan otak. Tetapkan waktu yang sesuai, dalam tempoh yang mencukupi untuk diperuntukkan masa tersebut supaya anda tidak diganggu.

Bagus jika anda boleh sediakan pejabat yang memisahkan atau mengasingkan anda dari orang lain. Pasang tanda ‘Jangan Ganggu’, jika anda sedang menggunakan masa itu untuk kerja perah otak memikirkan langkah membina syarikat anda ke depan.

Paling kurang 2 jam. Jadikan ianya sebagai rutin supaya semua orang dah biasakan diri dan tak ganggu anda dalam tempoh tersebut.

Bila dah selesai, anda boleh buka masa selain dari itu untuk gangguan. Samada anda ganggu pekerja atau pekerja ganggu anda.

Sekian … boleh cuba amalkan.

Subscribe

Subscribe now to our newsletter

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

CommentLuv badge